fredag 10 februari 2012

Glas i inredningen




Glas i inredningen är fabrikens tema denna gång och jag hänger på. Glas är ett fantastiskt material tycker jag. Både som konst och bruksföremål. Skirt och ömtåligt, stadigt och robust eller till och med tjockt och klumpigt. Bäst tycker jag om blått och handblåst. Det reflekterar ljuset och kan framkalla dom finaste skuggor. Att dricka något ur en glasflaska slår en plastflaska med hästlängder. Denna franska läskedryck har jag skrivit om förut men nu börjar den dyka upp i alla möjliga småbutiker och finns i flera olika smaker. Smakar underbart. Flaskan kan man ju så klart spara och använda igen och igen. Med etikett och allt. Och att dricka i glas på fot är det festligaste för liten som stor!  Att se på när en glasblåsare formar sitt glas i en varm och hettande glashytta är verkligen fint. Glas är ett levande material som förenklat beskrivet består av smält sand. Bara det!

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Jag har varit sugen på att testa just den läsken länge (finns på vårt lokala bageri) och nu blev jag ännu mer motiverad att köpa ett par flaskor. :)

    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
  2. Fint! Och med glas på fot blir till och med vatten lyxigt :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera

Underbart att du är här! Och vad glad jag blir att du tar dig tid att skriva en liten hälsning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...